Thursday 21 July 2011

Tips apabila ibubapa tiada di rumah


Ehsan En Goggle
Yeah aku merdeka lagi, tapi di sebalik kemerdekaan ada 
tanggungjawab yang perlu diselesaikan sendiri

Kali ni nak kongi tips dengan korang yang tinggal sorang-sorang bila ibubapa korang takde kat rumah pegi melancong, outstation dan  balik kampung dalam jangka masa yang lama seperti berhari-hari je.  Series aku cakap tips ni kurang berkesan bagi korang yang memang tinggal sorang tanpa ibubapa atau ibubapa korang pegi kenduri kawen selama beberapa jam.

Mesti korang tanye kenapa aku asyik bagi tips je kan? Ok jawapan aku mudah je, semua entry kat blog ni berkisarkan dengan pengalaman aku setiap hari. Dan pasal entry kali ni of course la aku ditinggalkan. Ni bukan sekali terjadi tapi dah banyak kali terjadi. Tapi aku cool je. Same la macam korang, macam aku tak tahu ni mesti korang rase merdeka sekejap sebab utama ialah takde sape nak membebel kat korang, boleh bangun lewat sesuka hati dan boleh letak baju kotor merata-rata...haha


Jom kita review sikit tip yang conform ibubapa pesan panjang lebar sebelum meninggalkan kita kene wat tu, jangan buat itu ni, bla..bla. Wow banyak gile.Aku sempat buat checklist lagi. Dan semestinye jawapan aku ok, jangan risau takde apa-apa berlaku. Yang penting sekali mereka akan call phone setiap satu jam. Ok aku layan je. Antara tip-tip yang dipesan ialah:

  • Bila nak keluar rumah pastikan cermin tingkap dan pintu rumah dikunci, ni memang penting sekali, kalau tidak ada je mahluk asing akan masuk kat rumah kita seperti lipas, semut,tikus, kucing (umah aku tak de kucing) dan semestinya burung.
 
  • Sebelum keluar rumah, kene cek semua kipas, lampu, tv, airkon dan semua perkakas elektrik ditutupp bagi mengelakkan pembaziran ok. Ye la sekarang tarif elektrik naik mendadak, jadi tiap-tiap bulan bil elektrik mahal cam haram je.
 
  • Kalau korang pandai masak makanan, pastikan lepas memasak korang tutup gas bagi mengelakkan kebocoran gas. Aku tak reti masak. Bagi aku dapur tempat makan je bukan tempat masak. Jadi dapur gas memang tak berasap kat rumah ni. Lepas makan, basuh pinggan mangkuk dan cawan. Kalau tak basuh nanti busuk dan berulat ok.
 
  • Lepas bangun tidur kemas tempat tidur, jangan biar berselerak macam nak berperang. Kemas sendiri sebab dah takde orang tolong kemaskan. 
 
  • Lepas mandi pastikan pili air ditutup rapi jangan bagi air menetes menitis bagi mengelakkan pembaziran air merata-rata.
 
  • Kemas rumah paling penting, jangan bersepah macam haram, kalau korang tak buat conform kene bebel berhari-hari lepas ibubapa korang balik.
 
  • Start enjin kereta kalau tak gunakan bagi mengelakkan bateri weak selama 10 - 15 minit. Buat sekali  dalam masa 2 hari. Kalau korang tak buat, conform kereta tak boleh start dah, kene tukar bateri kereta. Aku la dicari lepas tu.

  • Setiap pagi kutip suratkhabar yang dilepar apek cina setiap pagi di halaman rumah. Jangan biar je suratkhabar tu ingat free ke?
 
  • Buang sampah kalau tong sampah penuh di dalam rumah kalau tidak conform busuk satu rumah
 
  • Kalau basuh baju pastikan jemur jangan tak jemur nanti berbau baju yang dibasuh tu. Jangan pandai basuh je jemur kain baju terlupa.
Alamak, aku lupa la apa yang dipesan. Sebenarnya ada banyak lagi, tapi aku tak ingat mana aku letak checklist tu. Nanti kalau aku jumpa aku continue sambung entry ni.








5 comments:

laskar pelangi said...

wah wah! tips berguna nieh=D

nasib semua tu dalam kepala dah..kalau tak, dah salin masuk buku auww;)) hehehe

Mohammed Faizal said...

tu la...memang berguna...dah selalu kenen tinggal jadi ingatlah

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tips oh tips .

mmg sangat berguna punye .

banyaknye tips :)

teciq said...

terbaik~ ;)

Mohammed Faizal said...

huhu....tu la kite kan hidup berperaturaan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...