Sunday 10 July 2011

Seronoknye masa praktikal

Gambar apa ni aku pun tak tahu...aku goggle nampak tulisan praktikal jadi rembat la untuk dijadikan koleksi blog aku.


Seronoknye masa praktikal aku dekat sebuah company worldwide (bangla bangga la konon) yang HQ die kat USA. Dapat pengalaman kerja dengan mahluk bangsa asing, belajar benda baru yang lelaki buat dan semestinya perempuan keliling pinggang. Daripada taraf anak dara, bini orang, janda cerai hidup, separa mati hinggakan ke mati, dan tak boleh blah juga setaraf dengan nenek-nenek. Aku praktikal start 3 Jan sampailah 15 April 2011. Bermulalah ke-malang-an dalam hidup aku sepanjang praktikal.

Aku diamanahkan sebagai kuli bambu, atau sama maksud dengan nya pencacai kat kilang tersebut. Tapi tak la setaraf dengan mat bangla. Jadi aku ada la masa nak membuli orang bangla ni. Macam-macam aku buat kerja scan, fotostat, lap minyak tumpah, kuti kutip skru, ambik barang kat warehouse, lap air tumpah dan termasuklah kerja-kerja lain yang tak masuk akal. Tenkiue bos,, banyak pengalaman aku termasuk bos telah upgrade English version yang aku gunakan secara suke ati mak bapak aku sebelum ini.

Argh peant penat aku tulis, aku buat point je la bagi korang baca:

selaam selama 4 bulan aku praktikal, tak penah aku dapat meja beserta dengan komputer macam officer yang lain.Jadi officer lain selalu la berlagak kat aku yang tak de ruang ni

• dapat elaun sara hidup, macam zaman jepun plak elaun sara hidup ni sebanyak RM500, tapi tak penah cukup gak

• paling gile sekali, awek2 kat tempat tu menggila bile nampak aku....abis tergendala kerja dyorang (bajet perasaan)

• aku la manusia yang paling lewat pegi keje dan paling awal pulang ke rumah bile abis kerja...yang best nye tak de pemotongan elaun sara diri..

• aku ni time praktikal la aku kuat ponteng, aku kira-kira ada lah dekat sebulan aku ponteng, tapi bos aku wat derk je sebab die pun bizi. Sedangkan diri sendiri tak cukup tangan nak urus.

• Walaupun banyak ponteng, elaun aku tak penah potonng, part yang paling best, end of month aku mintak attendence dari bos aku. Die punya poyo bubuh tanda tangan dari awal bulan hingga ke akhir bulan padahal die tak tau aku banyak cuti.

2 comments:

Anonymous said...

pergh! lebih kurang jgak la pengalaman lu dengan gua nih.. haha..
XD

Mohammed Faizal said...

haha....pengalaman masa praktikal memang melucukan seperti dibuli, kene tipu, kene pou orang belanja. Moto pun kene claim...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...