Saturday, 27 August 2011

Menjelang Raya

Dah dekat nak raya sudah...ramadhan pun sudah nak berlalu pergi. Macam mane dengan ibadah kita? Terawikh, Tadarus Al-Quran, Qiamulail, solat sunat, zikir? Masih dijaga atau hilang entah ke mana. Erm...tepuk dada tanyalah iman sendiri...

Kebiasaanya time nak raye ni la umat Melayu sibuk dengan persiapan raya seperti buat kuih raya, beli  baju raya, tukar perabot rumah baru, kemas rumah, pasang langsir baru, sediakan makanan raya, kereta baru dan tak lupa juga bini baru...

Tak kurang juga yang bergadai nyawa di kala raya menjelma...daripada cedera parah akibat mercun, kemalangan jiwa di jalan raya,  dan kerakusan perangai haiwan yang bunuh membunuh...boleh katakan setiap hari ada je cerita tragis seperti anak tetak ayak, cincang nenek la, bunuh kucing ,campak anak kat sungai la..


Kadang-kadang aku terfikir kita ni dah hilang ke sikap kemanusian? Dah macam drakula pulak bunuh-membunuh ni...tak rase kejam ke? Dah hilang pertimbangan diri ke? Kalau dah rase tertekan tu, jangan lah libatkan nyawa orang yang tak berdosa ni...


 

10 comments:

yusuflaili said...

Salam;
kerja syaitanlah ni..kalau kerja manusia gerenti orang gila.

ZWAN SABRI said...

ramadhan aku tahun ni macam sia sia ja.. segala target suma x berjaya dicapai.. HUHU
btw SLAMAT HARI RAYA.. ;)


MySuaraBlog: Golongan Apakah Kita?

::FAIZ FARISH:: said...

kesian, nak raya ni.. apela nak jd

ShErA said...

bila dah terlalu tertekan dan tak tau nak lepaskan tekanan tu macam mana, ni la jadinya...

EjAt_mU89 said...

jln cni

nas said...

kecik nye burung mencicit.. hehehe
tu la pasal... ramadhan xkemana tp raye je lebih
mercun main sampai putus tangan
aishh

Azham Vosovic said...

YA ALLAH... sedihnya.... minta simpang malaikat 44...

aku said...

nak dkt rye ni..mcm2 kes bunuh dengar..huhuhu.seram.
btw,selamat hari rye :)

Hamba Allah said...

dunia sudah hampir kembali ke zaman jahiliyyah. moga kita dilindungi-Nya.
salam ramadhan n salam syawal =)

nas said...

bro.. selamat hari raye! :D

http://nash121.blogspot.com/2011/08/salam-aidilfitri-2011-buat-teman-teman.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...