Sunday, 14 August 2011

Hero Malaya

Hero Malaya? Adakah rosyam nor atau farid kamil tak kan pula Lisa Surianti? Adakah kite bangga dengan aksi mereka di kaca tv? Mak suka sanggat, kacak banggat...haha . Pada aku mereka hero hanya pada bidang lakonan, tanpa lakonan mereka normal seperti kita semua.

Aku rase hero sebenar adalah kita semua semasa kecil. Betul tak? Kalau tak betul korang boleh tanye mak sendiri nakal tak abang masa kecil dulu? Conform mak korang cakap macam nak tercabut jantung jaga korang masa kecil.

Pantang mak korang leka dan lepa, mesti korang dah kat atas almari atau pokok kelapa belakang rumah. Mak korang mesti dah macam drakula kalau korang nakal sangat. Kalau mak korang tak boleh tahan lagi, memang hinggap la batang penyapu kat kaki. Pas tu sibuk la cakap "ampun mak abang tak buat lagi sambil menangis melalak dan terlolong'. Bile dikenang kembali memang kelakar dan memalukan.

Kelmarin (jumaat) aku menghabiskan masa di sebuah bank, dari lepas solat jumaat sehinggalah ke matahatri terbenam atas urusan, aku perhatikan seorang ibu yang keletihan melayan kerenah anak lelakinya yang ganas dan tak reti duduk diam. Aku cuma perhatikan dari jauh, dalam hati aku tersenyum melihat budak lelaki tersebut.

Aku tengok budak tu nakal yang amat, tergolek sana sini, baring atas meja, baling kasut kat orang, usik mak die sendiri , berlari tanpa segan silu, last sekali melalak sebab terjatuh. .Dah melalak nak pulak cari mak sendiri, kononye nak menagih simpati...Seminit memang tak reti duduk diam, dalam pikiran aku budak ni tak letih ke? Oh memang la tak letih sebab die tak puasa.

17 comments:

yusuf Laili said...

Salam;
teringat zaman kenakalan masa aku kecik2 dulu..masa tu akulah HERO.

ZWAN SABRI said...

bg aku, kita semua hero.. hero dalam bidang2 masing2.. x kiralah, hero sbg bapak ka, hero sbg ana ka, ataupun hero sebagai bangsa malaysia yg sayangkan negara.. ;)


MySuaraBlog: Cahaya Matahari Rangsang Hormon

syiela said...

hehehhe.. turut terhibur walau baca entry sja. tapi kalau kat tempat mak budak tu.. sure naik darah

Aku Afzal said...

aku kecik2 tak nakal..seyesly.maknanya aku bukan hero la?mgkin aku pegang watak sampingan je kot?

ABU said...

aku mmg hero dowh hahahaha panjat pokok belimbing :P

Edy Fee said...

hero sebenar ialah parent kita..no exception

Azham Vosovic said...

Saya kuat merajuk....tapi x leh merajuk lama2 sbb my mum sgt garang...dan diorang dah lali dah...

Cik Ca'ah said...

hik3.
tu la kan,
kalau pikir balik,
mmg tak malu kan kita
buat kacau sana sini.
haha~

cik kiwi's said...

nasib baik saya sangat baik dan bersopan masa kecik dulu

pena said...

haha.. dah sakit tahu pulak cari mak..

syrupmasin said...

hero dulu2 mesti la nobita..err..asal nobita nih..alaa budak2 kecik macam tuh patot kene ikat je :D

sihitam said...

sihitam masa kecik2 dulu ppon lagi nakal gile2..hahaha

Shamsuddin Amin said...

ak pantang tgok budak cam tu...
klo fmly ak nyer anak,
dak lame ak tarik telinga... hahaha

cik sakdi said...

budak skarang mane kenal pokok. diorang balik sekolah mengadap PSP. game,, tv. rugi rugi

muhamad hanif said...

yaa,

aku pun mcm tu jugak..

nsiblah emak nyaa..

cik pha said...

mak aku kta aku ank y baik hahahhaha aku rasa betul.

iefa ujang said...

hahaha..time kecik mmg prangai cam pengganas ckit...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...