Sunday 20 November 2011

Peringatan buat diri

Lumrah hidup manusia yang tidak sempurna lagi sering melakukan kesilapan tidak kira melakukan dosa kepada Sang-Pencipta, ibu bapa dan rakan-rakan.


Sesungguhnya orang yang paling celaka dan malang ialah orang yang panjang angan-angan. Dia mengharapkan syurga dan keampunan Allah tapi hakikatnya amalannya adalah amalan orang-orang fasik dan sentiasa menderhakai Allah. Dia memasang angan-angan yang tinggi, bahwa dia akan diampuni Allah, pada masa yang sama dia tidak melakukan amalan untuk mendekatkan dirinya pada Khaliq. Dia meninggalkan Solat Subuh Berjemaah di masjid, dia meninggalkan solat fardhu berjemaah di masjid, dia meninggalkan membaca Al-Quran, dia tidak berselawat dan mengingati Rasulullah SAW, solatnya di akhir waktu dan banyak membuang masa dengan melakukan kemaksiatan pada Allah SWT. Amat malangnya orang seperti ini, lebih-lebih lagi apabila dia memasang angan-angan dia akan diampuni Allah sedangkan amalan hariannya membelakangkan Allah SWT. Astargfirullahal ‘Adzim.

Dipetik daripada : Magfirah Weblog




Ya Allah, Engkau jauhkanlah diriku ini daripada sifat sombong, ego, bongkak, dan angkuh...Sesungguhnya sifat sebegini adalah daripada syaitan. Ya Allah berikanlah  aku sedikit kesabaran dalam mentaati perintahmu dan mencari redha-Mu selagi nafas dikandung badan. Ya Allah Engkau jagalah tutur kataku supaya tidak menginggung perasaan orang lain dan dibenci ramai...amin ya rabbal alamin

4 comments:

ch000tz said...

tak berminat lagi nak letak iklan walaupun dah lama register...

♥ Nana BamBam ♥ said...

Aminnn..

Unknown said...

peringatan untuk diri ini juger....

azu said...

amin..ingatan buat diri sendiri jugak..tq~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...